Dohoda medzi dvoma portálmi, pričom neplatí za zobrazenia reklamy ani kliknutia na banner, ale recipročne získava percentá z predaja alebo inú formu kompenzácie za generovanú návštevnosť.
A/B testovanie predstavuje riadený experiment, pri ktorom sú aspoň dve rôzne verzie stránky/kreativy ukazované rôznym návštevníkom s cieľom zistiť, na ktorej verzii dochádza k častejšiemu splneniu definovaného cieľa.
V marketingu sú benchmarky dôležité preto, aby sme vedeli vyhodnotiť efektivitu kampane, či jej časti. Typické používané benchmarky sú v oblasti komunikačných ukazovateľov a online reklamy.
Brand awareness je znalosť značky v cieľovej skupine. Udáva, koľko percent ľudí z tejto skupiny pozná určitú značku. Určuje i to, koľko ľudí značku úspešne spozná a priradí si ju k produktu.
Proces budovania a posilňovania značky pomocou rôznych marketingových aktivít. Väčšina značiek má krátky a jednoducho vysloviteľný názov, výrazné logo alebo ľahko identifikovateľnú znelku. Zmyslom brandingu je odlíšiť produkt alebo službu spoločnosti od produktu a služieb konkurencie.
Model predaja produktu či služy, definovaný koncovým užívateľom – business to business (ďalšia spoločnosť či sprostredkovateľ) alebo business to customer (koncový spotrebiteľ)
Bounce rate alebo miera okamžitého opustenia predstavuje % používateľov, ktorí navštívia stránku a opustia ju skôr, ako by si na danom webe pozreli iné stránky. Vypočíta sa ako podiel celkového počtu používateľov, ktorí navštívili iba jednu stránku s celkovým počtom prístupov na stránku.
Formát banneru na YouTube, podobný pre-roll spotu, ktorý má však dlhšie trvanie (6 sekúnd) a nedá sa preskočiť.
Súbor na prehliadači užívateľa, pomocou ktorého sa identifikuje unikátny prehliadač užívateľa. Rozlišujú sa dva druhy cookie: permanentné a session cookie. Session cookies sú dočasné a vymažú sa akonáhle užívateľ ukončí session. Permanentné cookies zostávajú na pevnom disku užívateľa až kým ich užívateľ nevymaže alebo im nevyprší platnosť.
V preklade obsahový marketing, sa zameriava na vytváranie a šírenie kvalitného obsahu, a teda o vytváranie hodnoty. Správny obsah pritiahne potenciálnych zákazníkov, zapojí ich do komunikácie s vami a vyvolá žiadanú odozvu, ktorá povedie k vyššiemu počtu zákazníkov a tým vyššiemu predaju a tržbám.
Interaktívne prvky, ktoré majú za účel prilákať návštevníka, aby vykonal činnosť na vašej stránke, blogu či e-shope. Väčšinou sa viažu s činnosťou, ktorá priamo vedie ku komerčnej aktivite alebo inej monetizácii webu.
Capping zabezpečuje pri online reklame presný počet zobrazení používateľovi za určitý čas. Ak je capping nastavený na 1 za hodinu, reklama sa jednému používateľovi zobrazí počas 1 hodiny iba raz. Capping sa využíva na efektívnejšie využitie mediálneho priestoru.
Cieľová skupina je podľa Kotlera špecifická skupina ľudí na cieľovom trhu, ktorej chceme prostredníctvom reklamy doručiť kľúčové marketingové posolstvo. Zadefinovanie cieľovej skupiny je jedným z prvých krokov pri tvorbe marketingovej stratégie.
CPA (Cost Per Action/Aquisition) znamená v preklade platba za akciu, konverziu. Požadovanou akciou – konverziou, môže byť napr. vyplnenie online formulára, registrácia, kúpa produktu online, a pod. Je to cenový model spoplatnenia reklamy, kde klient platí len za dopredu definované aktivity.
Cost per mille, u nás sa používa aj CPT (cost per thousand). Termín udávajúci cenu reklamného formátu za 1 000 zobrazení.
Click-through rate udáva pomer medzi počtom zobrazených reklám a kliknutí na ňu. Používa sa na meranie úspešnosti kampaní. Ak napríklad na 100 zobrazení získa reklama 1 kliknutie, CTR je 1 %. Priemerné CTR pri banneroch je okolo 0,05 – 0,1 %, pri Facebook Ads 0,1 – 0,5 %.
Redakčný systém (publikačný systém, Web Content Management – WCM, Content Management System – CMS, Content Publishing – ) je systém, ktorý slúži na tvorbu a správu webových stránok v užívateľsky príjemnom prostredí bez nutnosti ovládať programovanie.
Skratka slov „cost per view“ a teda spôsobu platby nastaveného za dopozeranie reklamy do konca, minimálne však v dĺžke 30 sekúnd. Tento platobný model poskytuje youTube a zaručuje, že platíte vo väčšine prípadov až po doručení celého reklamného posolstva.
Direct traffic alebo priama návštevnosť je spôsob navštívenia webstránky priamo – teda zadaním jej adresy do internetového prehliadača. Tento parameter hovorí o brand awareness daného webu.
Označuje mieru zapojenia užívateľov. V prípade sociálnych sietí je to percento osôb, ktorým váš príspevok zobrazilo, následne naň klikli, označili páči sa mi to, pridali komentár alebo príspevok zdieľali. Používa sa tiež pri aplikácii, banneroch či návšteve webu.
Google Analytics je nástroj na sledovanie a logovanie diania na serveri. Nejde o klasické monitorovania návštevnosti, ale o komplexný systém štatistík. Ponúka napríklad regionálne členenie návštevníkov, alebo informácie o prehliadači, operačnom systéme, rozlíšení, pripojení na internet, použitých kľúčových slovách pri vyhľadávaní a veľa ďalšieho.
KPIs je skratka anglického originálu pre Key Performance Indicators. V slovenčine sa potom môžete stretnúť s veľmi neohľaduplným prekladom kľúčové ukazovatele výkonnosti alebo o čosi vyberavejším výkonové ukazovatele.
Konverzia v online marketingu znamená dosiahnutie želaného cieľa návštevníkom webu alebo používateľom služby. Môže ísť napr. o vykonanie nákupu, prihlásenie sa na odber newslettra, stiahnutie e-booku, strávenie určitého času na stránke atď.
PPC (Pay Per Click) je model online marketingu, v ktorom platíte poplatok vždy, keď niekto klikne na jednu z vašich reklám. Patria sem reklamy vo vyhľadávaní (search), ako aj kontextové reklamy (display), ktoré sa zobrazujú na iných weboch v podobe bannerov.
Algoritmus pre ohodnotenie webových stránok, ktorý tvorí základ vyhľadávača Google. Interpretuje atraktívnosť webstránky číselnou hodnotou od 0 do 10, kde PageRank 0 je najnižšia hodnota, ktorú mávajú nové webové stránky.
Vymyslené postavy reprezentujúce ciele a správanie rôznych skupín užívateľov alebo zákazníkov – inak povedané špecifické archetypy ľudí v danej cieľovej skupine. Pomáhajú rozhodnúť o vlastnostiach produktu, vizuálnych prvkov, navigácii a interakciách.
Return on Investment alebo návrat investícií je číslo v % a predstavuje čistý zisk delený investíciami.
Retarget je kontextová reklama, ktorá si kladie za cieľ prilákať späť na vašu stránku ľudí, ktorí na nej už minimálne raz boli. Hlavný dôvod investovania do reklamy cielenej práve na týchto ľudí je ten, že väčšina z nich si váš produkt ešte neobjednala, ale má k tomu naozaj veľmi blízko.
Reach, po slovensky dosah, je metrika, ktorá hovorí o počte ľudí, ktorí videli vašu reklamnú kampaň alebo iný obsah.
Remarketing je metóda cielenia PPC kampaní na oslovenie ľudí, ktorí už videli našu reklamu či navštívili webovú stránku. Je efektívnym spôsobom oslovovania ešte nerozhodnutých zákazníkov, ktorí by však potenciálne mohli nakúpiť.
Optimalizácia webových stránok pre vyhľadávače slúži k zvýšeniu návštevnosti internetových stránok. Spočíva v použití rôznych metód (linkbuilding, linkbaiting, social media marketing, virálny marketing, atď.), ktorými sa dosiahne požadovaný efekt, čiže posun stránky vo vyhľadávačoch na vyššie pozície a tým aj zvýšenie návštevnosti. Zameriava sa na ľudí, ktorí majú o obsah stránky alebo ponúkané produkty záujem.
SWOT analýza je veľmi populárny marketingový nástroj, pomocou ktorého sa analyzujú vnútorné a vonkajšie faktory vplývajúce na podnik. Na základe SWOT analýzy sa potom pripravuje napr. marketingová stratégia a proces rozvoja podniku.